Sam montaż przydomowej oczyszczalni to coś, czym nie trzeba się zbytnio martwić. Firma Avitech zadba o ten aspekt i pomoże w razie wszelkich wątpliwości. Poza samym montażem jednak trzeba zapoznać się z częścią formalną tego przedsięwzięcia. Ten artykuł pomoże dowiedzieć się w jakich przypadkach i w jaki sposób zrobić zgłoszenie na montaż przydomowej oczyszczalni. W ten sposób będziesz mieć z głowy papierkową robotę.
W jakich przypadkach trzeba uzyskać pozwolenie na budowę?
Już na samym początku mamy dobrą wiadomość dla większości gospodarstw domowych. Jeśli nie wytwarza ono powyżej 7,5m3 na dobę, nie ma potrzeby uzyskiwania pozwolenia na budowę. Wynika to z Art. 29. pkt. 5 prawa budowlanego1. W praktyce kilkuosobowe gospodarstwo nie generuje dziennie więcej niż 1m3 ścieków. To jednak nie oznacza końca formalności. W tym przypadku należy dokonać zgłoszenia budowlanego, zgłoszenia lub pozwolenia wodno-prawnego oraz zgłoszenia rozpoczęcia eksploatacji.
Zgłoszenie budowlane
Zgłoszenie budowlane należy zgłosić do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej, czyli Urzędu Miasta lub Starostwa Powiatowego. Ważne jest, aby zrobić to co najmniej 21 dni przed rozpoczęciem budowy oczyszczalni. Przy zgłoszeniu trzeba dołączyć następujące dokumenty: oświadczenie o prawie własności do działki, dokumentację techniczną oczyszczalni, druk zgłoszenia budowy oraz mapkę sytuacyjno-wysokościową. Brak sprzeciwu ze strony administracji budowlanej oznacza zgodę na budowę oczyszczalni.
Powyższy proces dotyczy gospodarstw, które mają już wybudowany dom. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy ten ma dopiero powstać na działce, ale na szczęście jest to jeszcze prostsze. Projekt urządzenia należy w tym przypadku dołączyć do dokumentacji budowy domu. Dokumenty trzeba złożyć do Starostwa, a przy uzyskaniu pozwolenia na budowę można przystąpić zarówno do budowy domu, jak i montażu oczyszczalni.
Zgłoszenie wodnoprawne i pozwolenie wodnoprawne
W jakich przypadkach potrzebne jest zgłoszenie, a w jakich pozwolenie wodnoprawne? Jest to całkiem proste: jeśli ścieki są odprowadzane do gruntu, należy dokonać zgłoszenia, a kiedy są odprowadzane do cieku wodnego, wymagane jest pozwolenie. Do pozwolenia należy dołączyć: operat wodnoprawny, projekt urządzenia, opis prowadzenia zamierzonej działalności i wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzję o warunkach zabudowy. Zarówno pozwolenie, jak i zgłoszenie składa się w siedzibie nadzoru wodnego Państwowego Gospodarstwa Wody Polskie. Adres placówki dla Krakowa jest wskazany w tym miejscu.
Zgłoszenie rozpoczęcia eksploatacji
Zgłoszenie rozpoczęcia eksploatacji dokonuje się już po budowie oczyszczalni. Dołącza się do niego opis techniczny urządzenia z certyfikatem i mapkę z instalacją. Zgłoszenia należy dokonać w urzędzie gminy lub miasta. Teraz wystarczy tylko odczekać 30 dni i wszystko gotowe!
Po więcej informacji zachęcamy do odwiedzenia naszej strony avitech.pl, gdzie znajdziecie wszelkie niezbędne informacje dotyczące oczyszczalni ścieków i przyłączy kanalizacyjnych oraz wodociągowych. Zapraszamy do sprawdzenia oferty w zakładce “oferta” i dobrania produktu pod własne potrzeby. W razie pytań zachęcamy do kontaktu poprzez formularz, maila lub telefonicznie.